Center for People and Buildings

U bent hier: >>Een nieuw stadskantoor voor de gemeente Utrecht

Een nieuw stadskantoor voor de gemeente Utrecht

2 juli 2014

Een nieuw stadskantoor voor de gemeente Utrecht

22 juni 2014 zit ik in de gloednieuwe hal van het stadskantoor in Utrecht. De inrichting is nog in ontwikkeling, maar het gebouw staat er. Best een beetje trots denk ik terug aan mijn eerste maanden bij het CfPB, toen we een project deden voor de gemeente Utrecht.

Hoe werken de medewerkers over vijf jaar?

Eind 2008 benaderden de ondernemingsraad en het projectbureau van de gemeente Utrecht het CfPB. Het casco ontwerp voor het stadskantoor was klaar en ze stelden ons de vraag of dat wel zou gaan passen, met al hun medewerkers in dat nieuwe kantoor. Wie die toekomstige medewerkers waren en wat de medewerkers precies zouden doen, was nog niet duidelijk: welke afdeling komt wel in het stadskantoor te werken en welke niet? En hoe werken de medewerkers over vijf jaar? Het is lastig zo ver vooruit te kijken.

De gemeente had een aantal doelstellingen geformuleerd en vertaald naar uitgangspunten voor de huisvesting. De keus was gemaakt om activiteitgerelateerd te gaan werken: medewerkers kunnen in de nieuwe huisvesting kiezen welke plek ze voor hun werk op dat moment willen gebruiken. Dat was vertaald in een aantal soorten plekken die in het nieuwe kantoor zouden moeten komen.

Abstracte doelstellingen concreet maken

We deden een aantal workshops met medewerkers en het projectteam om boven water te krijgen hoe de abstracte doelstellingen concreet vertaald konden worden en welke activiteiten mensen zouden doen op kantoor. En we bespraken welke plekken voor welke activiteiten geschikt zouden zijn. Hieruit bleek dat het voor veel medewerkers niet duidelijk was welke werkplek past bij welke activiteit. En dat er een aantal plekken misten in de eerste aanzet tot een inrichting. Vooral kleine overlegruimten voor twee personen en plekken om te telefoneren leken onvoldoende aanwezig in het eerste ontwerp.

Toen ik Dirk Jan Postel, de architect van het stadskantoor, tijdens de Dag van de Architectuur enthousiast hoorde vertellen over dit gebouw, met haar mooie lichtinval en goed doordachte vorm, vroeg ik me af wat er met al onze verworven kennis gedaan zou zijn. Hij legde uit dat de diversiteit aan plattegronden (door de asymmetrische vorm) ideaal is voor het nieuwe werken, dus daar is in ieder geval over nagedacht. Maar, zouden er voldoende kleine overlegplekken gerealiseerd zijn? En zullen al die medewerkers er prettig kunnen werken? De tijd zal het leren, ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de medewerkers!