Center for People and Buildings

U bent hier: >>Werkplekspel uitgebreid met nieuwe situatiekaarten

Werkplekspel uitgebreid met nieuwe situatiekaarten

4 juli 2018

Werkplekspel uitgebreid met nieuwe situatiekaarten

Zeventien gediplomeerde “Werkplekspelbegeleiders” zitten bijeen in Parijs en luisteren aandachtig naar een ervaring van een van de aanwezigen. De fasen in een veranderproces, bij de introductie van een nieuwe manier van werken, zijn herkenbaar voor velen, een grappig plaatje ondersteunt het verhaal over de emoties die er (soms) mee gepaard gaan. Het Werkplekspel is in het gegeven voorbeeld ingezet om nader tot elkaar te komen en afspraken te maken over hoe met elkaar om te gaan in de nieuwe flexibele werkomgeving. De aantekeningen in de schrijfblokjes en op de laptops groeien, tips voor de eigen organisatie worden gretig genoteerd.

Presentatie in Parijs

Dit sfeerbeeld karakteriseert de bijeenkomst over het Werkplekspel op 28 juni j.l. in Parijs. Samen met onze Franse ambassadrice Blandine Bréchignac (HR&D) waren we bijeen met 17 Werkplekspelbegeleiders van verschillende nationaliteiten voor een sneak preview van de nieuw ontwikkelde uitbreidingssets op het spel. Na een uitwisseling van best practices, waarbij de aanwezigen relevante tips en tricks noteerden, en na een kleine toelichting op het ontstaan van het Werkplekspel was het moment daar: de presentatie van de nieuwe kaarten.

Extra aandacht voor management

Er zijn maar liefst 134 nieuwe situatiekaarten, enerzijds een uitbreiding op de bestaande categorieën (werkplekken, overlegplekken, faciliteiten en andere locaties), anderzijds met een hele nieuwe categorie Management waarin vragen rond gedrag van managers, implementatie en het organiseren van je werk een plek hebben. Denk daarbij aan bekende maar soms lastige situaties:

  • Hoe kun je meer balans te krijgen in de grote hoeveelheid vergaderingen op dinsdag en donderdag?
  • Welke strategie heb je als manager in het gebruik van werk- en overlegplekken?
  • Op welke manier communiceer je met elkaar als je elkaar minder vaak tegenkomt?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het begeleiden van medewerkers bij de overgang naar activiteit gerelateerd werken?

De nieuwe kaarten waren aanleiding voor veel reacties; onderwerpen als het wel of niet geven van het goede voorbeeld als leidinggevende en het aanspreken van elkaar riepen interessante discussies op. De volgende kaart is een van de voorbeelden die uitgebreid werden besproken.
 

Sinds de nieuwe werkomgeving is geïmplementeerd, sluit een leidinggevende zich voortdurend op in een kleine vergaderruimte. Hij heeft er zelfs zijn orchideeëncollectie neergezet. Wat doet u?

  1. Ik leg me erbij neer. Ik beschouw deze vergaderruimte als niet langer toegankelijk.
  2. Ik mis geen enkele gelegenheid om hem er luid en duidelijk aan te herinneren hoe schaars en gewild vergaderruimtes zijn.
  3. Ik negeer het. Ik zet de vissenkom van het team er ook neer en gebruik de ruimte wanneer hij beschikbaar is.
  4. Anders, namelijk ...

 

 

Het was een zeer geslaagde bijeenkomst en met de feedback die we mochten ontvangen maken we deze zomer de kaarten klaar voor productie.

Hoe verder: verkrijgbaarheid uitbreidingsset

Bij een aantal deelnemers zijn er ideeën over de inzet van de nieuwe kaarten in hun organisatie. Naar verwachting zijn de uitbreidingssets in het najaar van 2018 verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Frans. Hebt u belangstelling om de nieuwe set aan te schaffen, dan kunt u een bericht sturen naar bestellen@cfpb.nl onder vermelding van ‘pre-order WPS’. U krijgt dan bericht als de nieuwe kaarten beschikbaar zijn. Of hou onze berichtgeving in de gaten.

Contactpersoon

Sandra Brunia

Sandra Brunia

Researcher│MSc Culture, Organization and Management