Center for People and Buildings

U bent hier: >>>Schooldomein-artikel over hybride onderwijs

Schooldomein-artikel over hybride onderwijs

5 juli 2022

Schooldomein-artikel over hybride onderwijs

Al enkele jaren werken het Center for People and Buildings (CfPB), Schooldomein en de Vrije Universiteit samen om studenten onderzoek te laten doen naar de fysieke leeromgeving. Onder leiding van VU-docent Sytze Kingma vroegen studenten onlangs aan docenten wat hun mening is over hybride onderwijs. Uitkomst: hybride onderwijs is een blijvertje. Maar invoering verloopt niet probleemloos.

Sociale interactie

"De verwachting was dat studenten na corona weer massaal naar de campus zouden trekken om college te volgen en elkaar te ontmoeten. Het tegendeel blijkt waar en universiteiten delen zelfs gratis broodjes uit om studenten weer in de collegebanken te krijgen", aldus auteur/hoofredacteur Sibo Arbeek in het Schooldomein-artikel. Volgens de ondervraagde docenten is het belangrijk studenten - zo nu en dan - terug in de collegebanken te krijgen. "Blended leren of hybride onderwijs wordt met name voor werkcolleges als onplezierig ervaren", schrijft Arbeek op basis van de onderzoeksuitkomsten. "Dit komt omdat sociale interactie tijdens deze sessies gemist wordt."

Faciliteiten niet op orde

Tegelijkertijd is online lesgeven in veel gevallen wél een goed idee, zo blijkt uit het Schooldomein-artikel. "Docenten vinden online effectief voor lessen waarbij er kleine werkgroepen worden begeleid, zoals bijvoorbeeld thesis-begeleiding, of als er behoefte is aan individuele begeleiding tussen docent en student. Ook praktische zaken – zoals een vragenuurtje – zouden gemakkelijk online kunnen plaatsvinden." Voorwaarde is wel dat de ICT-faciliteiten op orde zijn, zo gaven de ondervraagde docenten aan. En precies daaraan ontbreekt het momenteel nog vaak.

Het interessante artikel in Schooldomein (dat hier te downloaden is) is niet alleen relevant voor de onderwijssector. Want in feite zijn de problemen en voordelen van hybride onderwijs die in het artikel aangestipt worden in de meeste gevallen ook relevant in de kantooromgeving. Want ook daar geldt; hybride werken is waarschijnlijk een blijvertje, het biedt potentieel verschillende voordelen voor alle betrokkenen, maar die vruchten kunnen alleen geplukt worden wanneer alle randvoorwaarden zorgvuldig in kaart gebracht zijn.   


 

Contactpersoon

Bartele Hoekstra

Bartele Hoekstra

Researcher /MSc Management, specialisatie: Implementation and change management; Bachelor of Built Environment