Center for People and Buildings

U bent hier: >>Hollandse kantoren door Franse ogen

Hollandse kantoren door Franse ogen

19 november 2009

Hollandse kantoren door Franse ogen

Quelque part au nord, un peuple ne travaille que quatre jours par semaine et privilégie la qualité de vie et l’équilibre entre sphère privée et professionnelle........

Werkplekutopie

Ze praten er openlijk over productiviteit en ze ontwikkelen instrumenten om medewerkertevredenheid, productiviteit en arbeidskosten in relatie tot de werkomgeving te meten. Niemand denkt er aan om zoveel mogelijk werknemers op zo min mogelijk vierkante meters te dumpen. Er worden tal van studies verricht om de kantoorhuisvesting te verbeteren. Daarbij gaat het niet over het meubilair, de kleur van de wanden of het roken van hasjies op kantoor. Het gaat over het voorop plaatsen van de mens en hem de kans te geven om onder optimale condities te werken. Echt waar.

Zo begint het coverartikel in het Franse tijdschrift Office et Culture van september 2009. Misschien overdrijven ze hier en daar een beetje, maar het is toch leuk te lezen hoe de auteurs ons land neerzetten als lichtend voorbeeld op het gebied van mens en werkomgeving. De journalisten deden hun indrukken op tijdens een uitgebreide toer langs Hollandse kantoren en deskundigen. Ze spraken onder andere met Wim Pullen. Hij vertelt over de wetenschappelijke benadering van werkplekmanagement in ons land. Het draait daarbij om én het gezichtspunt van de gebruiker én de eisen die de organisatie stelt én het management dat een sleutelrol speelt bij het invoeren en gebruiken van nieuwe huisvestingsconcepten.

Geen kippenhok

Nog een paar in het oog springende passages uit het artikel:

  • In Holland is een open kantoor geen kippenhok. Het is ruim opgezet, kwalitatief hoogwaardig en biedt een variëteit aan werkruimtes die passen bij je werkzaamheden;
  • De ‘Nieuwe Manieren van Werken’ gaan werkelijk over het optimaliseren van resources zonder dat dit ten koste gaat van de tevredenheid en motivatie van de medewerkers;
  • De Nederlanders zijn gretig om te anticiperen, innoveren, experimenteren;
  • Alle medewerkers worden betrokken en geraadpleegd als het de werkomgeving betreft;
  • Een manager kan zomaar tussen mensen van zijn team geplaatst worden en een bureau van dezelfde grootte hebben;
  • In Holland worden medewerkers niet behandeld als idioten die alleen mogen meedenken over de inrichting van de koffiehoek.

Voor diegenen die wel eens moe worden van al dat gemopper bij het herhuisvesten: lezen dat artikel!

Engelse vertaling.

Contactpersoon

Wim Pullen

Wim Pullen

CEO│Msc, Geodesy