Center for People and Buildings

U bent hier: >>Personalization in non-territorial offices: a s...

Personalization in non-territorial offices: a study of a human need

4 september 2009

Personalization in non-territorial offices: a study of a human need

Recent is een artikel van Sandra Brunia en Anca Hartjes-Gosselink geplaatst in the Journal of Corporate Real Estate. Het artikel gaat over personalisatie van de werkplek bij de overgang van een werkomgeving met vaste naar een werkomgeving zonder vaste werkplekken.

Personalisatiedrift laat zich niet beteugelen

In principe is er geen plaats voor personalisatie in een kantoor zonder vaste werkplekken. Toch zie je het, op allerlei manieren, de kop opsteken. Dat komt omdat het een diepgewortelde menselijke behoefte is, die zich niet of nauwelijks laat beteugelen. De behoefte aan personalisatie hangt samen met diepgewortelde menselijke behoeften als privacy, territoriumdrift en het uiten van de eigen identiteit. Het is riskant om deze behoeften te negeren. Dat heeft vaak negatieve gevolgen voor het moreel en de productiviteit. Het verdient daarom aanbeveling om bij het opstellen van gebruiksregels in een innovatieve werkomgeving een goede balans te vinden tussen het organisatiebelang en de individuele behoeften. Dat zal de acceptatie van het verlies van een eigen werkplek vergroten.

Thought-provoking paper

In een review laat Benjamin Chirwin van CB Richard Ellis (global leader in real estate services) zich lovend uit over het artikel. Hij spreekt van een ‘thought-provoking paper’ die het mogelijk maakt de impact van de (innovatieve) werkomgeving op de bedrijfsvoering beter te begrijpen. Hij vindt het een uitdaging om te kijken hoe de behoefte aan personalisatie geïntegreerd kan worden in de praktijk van de hedendaagse bedrijfshuisvesting.

Klik hier voor het artikel en de review.