Home Actueel Wat doen we eigenlijk op kantoor?

Nieuws
Gijs Brouwers

Wat doen we eigenlijk op kantoor?

De plaats van werk Het kantoor De organisatie van werk 3 minuten leestijd

Met hybride werken is het beeld ontstaan: thuis is voor concentratie, kantoor voor overleg en ontmoeting. Maar klopt dat wel? Nieuw onderzoek van het Center for People and Buildings (CFPB) laat zien dat de werkzaamheden op kantoor sinds de pandemie flink is veranderd (Werk in Transitie, 2025).

 

Kantoor is voor overleg

Kenniswerkers zijn gemiddeld nog maar 40% van hun werktijd op kantoor. En als ze er zijn, doen ze daar andere dingen dan voorheen. Waar vóór corona de tijd op kantoor ongeveer gelijk verdeeld was tussen individueel werk en samenwerking, is dat nu ongeveer 70/30. Vooral het aandeel geconcentreerd werk op kantoor is afgenomen; met hybride werken besteedt men slechts 11% van de kantoortijd aan geconcentreerd werk.

Kantoor is eenvormiger geworden

Voor de coronapandemie was het werk op kantoor gevarieerd: mensen schreven teksten, overlegden, trokken zich terug of zochten juist collega’s op. Medewerkers met uiteenlopende werkzaamheden, van veel geconcentreerd individueel werk tot veel overleggen, deelden dezelfde kantooromgeving. Sinds hybride werken de norm is geworden, is dat veranderd. Geconcentreerd werk gebeurt nu vooral thuis, terwijl kantoorbezoek steeds vaker in het teken staat van samenwerking en overleg. Medewerkers die veel individueel werk doen, kiezen bewust voor thuiswerken. Wie veel overleg heeft, komt juist vaker naar kantoor.

Die verschuiving maakt het werk op kantoor eenvormiger. Daarmee verandert ook de rol van het kantoor. De behoefte aan bijvoorbeeld overlegplekken is toegenomen, maar de vraag naar stilte en privacy blijft bestaan. Nog steeds doen we een deel van de individuele werkzaamheden op kantoor en bovendien werk niet iedereen thuis.

Dat vraagt om scherpe keuzes: hoe richt je een kantoor in dat ontmoeting stimuleert, maar ook ruimte biedt voor individueel werk?

Ontmoeting vraagt om rust en variatie

Het lijkt logisch om het kantoor in te richten als ontmoetingsplek. Toch is daar een risico aan verbonden. Uit onderzoek (Transdiciplinary Workplace Conference, 2024; Werk in Transitie 2025) blijkt namelijk dat een gebrek aan rust en privacy juist een reden kan zijn voor medewerkers om niet naar kantoor te komen. En wie niet komt, ontmoet ook niet. Een goede balans tussen plekken voor samenwerking en plekken voor ongestoord werken is dus cruciaal, ookk als het merendeel van het individuele werk thuis plaatsvindt.

Benieuwd hoe jouw kantoor meebeweegt met hybride werkpatronen? Of wil je meer weten over de onderzoeken? Neem dan contact op met Gijs Brouwers.

 

Dit artikel is geschreven door

Gijs Brouwers

Gijs Brouwers is onderzoeker

Meer over de auteur

Meer artikelen

Naar artikelen overzicht Naar thema “De plaats van werk” Naar thema “Het kantoor” Naar thema “De organisatie van werk”