Center for People and Buildings

U bent hier: >>Derde werkplek onder de loep

Derde werkplek onder de loep

30 augustus 2012

Derde werkplek onder de loep

Twee studenten van de Hanzehogeschool Groningen hebben het opkomende fenomeen van de derde werkplek / third space onderzocht. Ze deden dit in het kader van hun afstuderen binnen Workspace Design. Miriam Heeger (Personeel en Arbeid) onderzocht waarom mensen ervoor kiezen om in een third place te werken. Ze interviewde tien gebruikers en tien eigenaren van verschillende third places. Lisa Hut (Facility Management) heeft gekeken welke rol faciliteiten hebben bij de keuze om in een third place te gaan werken. Ze deed haar onderzoek in een open flexkantoor (De Flexerij) en in een informele derde werkplek (Coffee Company).

Enkele van de uitkomsten

  • Mensen uit verschillende generaties (Generatie X 1955-1970, Pragmatische generatie 1970-1985 en Screenagers 1985-heden) hebben verschillende redenen om naar een third place te gaan. Dit heeft te maken met hun preferenties en hangt samen met de loopbaanfase waarin zij verkeren.
  • De grenzen tussen arbeid, zorg, relatie, onderwijs en vrije tijd vervagen. Tegelijkertijd is er de wens om werk en privé gescheiden te houden.
  • Afleiding thuis ontlopen (bij Screenagers  tv en internet, bij de pragmatische en generatie X meer huishouden en gezin) is een belangrijke aanleidingen om een 3e werkplek op te zoeken.  Onderzoek van Regus bevestigd dit. Uit het onderzoek 'VWork', blijkt dat 43 procent van de thuiswerkers zegt dat ze soms TV of films kijken, 20 procent speelt videogames en 26 procent doet wel eens een dutje.
  • Mensen hebben er behoefte aan om regelmatig van werkplek te wisselen.
  • Buiten de deur zijn geeft onbewuste druk om te gaan werken. Het feit dat mensen om je heen aan het werk zijn, zorgt ervoor dat de motivatie om te werken toeneemt.
  • Een ander motief is dat mensen behoefte hebben aan een sociale identiteit, deel uit te maken van een groep. In een 3e werkplek komen ze vaak bekenden en gelijkgestemden tegen. Mensen zoeken een referentiekader, om zaken te kunnen bespreken met anderen en om ze te kunnen relativeren.
  • De pragmatische generatie en generatie X hechten meer waarde aan een professionele uitstraling. Generatie X is daarnaast ook op zoek naar goede faciliteiten. Screenagers hechten hier minder aan.
  • Locatie is met stip nummer 1 factor voor de keuze van een 3e werkplek: een centrale ligging in een bruisende omgeving. Daarnaast zijn de aanwezigheid van internet, openheid en sfeer belangrijke elementen.
  • Geluid is belangrijk: Bij informele locaties zoekt men geroezemoes (een deel kan zich bij rumoer en bedrijvigheid het best concentreren), bij het open flexkantoor zoekt men juist rust (zowel visueel als auditief) en stilte.
  • Koffie en wifi worden door bijna alle respondenten aangeven als bepalende facetten voor het gebruik van de werkplek.
  • Voor beide concepten geldt dat een open ruimte waar men niet te dicht op elkaar zit, het gevoel van vrijheid en in een ontspannen sfeer kunnen werken worden gewaardeerd.
  • Drukte van mensen of het missen van een zakelijke uitstraling maakt het soms vervelend of niet mogelijk om af te spreken.
  • Telefoneren in open flexkantoren  wordt nauwelijks gedaan, het stoort andere mensen en er is vaak geen afgesloten ruimte voor.
  • Er is sprake van een stijgende lijn in aanbod van flexwerkplekken in NL, voornamelijk in het westen van het land.
  • Koffiezaken (zoals Coffee Company) zijn een geduchte concurrent voor open flexkantoren.
  • Het grootste gedeelte gebruikers van 3e werkplekken zijn ZZP’ers.

Als u meer wilt weten over de uitkomsten kunt u via ons (mail aan s.brunia@tudelft.nl) in contact komen met de studentes.

Contactpersoon

Sandra Brunia

Sandra Brunia

Researcher│MSc Culture, Organization and Management